måndag 19 augusti 2013

Välkomna till ett nytt läsår!





Här följer en översiktlig beskrivning av vad vi kommer att arbeta med under läsåret. Arbetssätt ( praktiskt, räkna i boken, dator, muntligt etc.)  och arbetsformer  ( enskilt, parvis eller grupp etc )  lyfter vi till diskussion.

Varför lär vi oss matte? ( Punkter plockade från lgr 11 )

  •  Lång historia med bidrag från många kulturer
  • Praktiska behov
  • Människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken
  • Fatta välgrundade beslut i vardagslivet.
  • Ge förutsättningar att delta i samhällets beslutsprocesser.
Krav på undervisningen ( plockat från lgr 11 )
  • Visa matematikens olika användningsområden
  • Utveckla intresse och tilltro till din förmåga
  • Uppleva estetiska värden i mönster, former och samband
  • Formulera och lösa problem
  • Reflektera över/ värdera strategier, metoder, modeller och resultat
  • Tolka, beskriva och formulera vardagliga matematiska situationer
  • Utveckla förtrogenhet med grundläggande begrepp och metoder
  • Använda digital teknik vid problem, beräkningar och för att presentera/tolka data
  • Utveckla förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang
  • Utveckla förmågan att kommunicera med hjälp av det matematiska språket
  • Studera historiska sammanhang där begrepp och metoder har utvecklats


Arbetsområden som ska bearbetas under läsåret 13/14

  • Taluppfattning och talförståelse
  • Geometri
  • Algebra och ekvationer
  • Procent med bråk
  • Sannolikhet
  • Matematiska samband
Förmågor som du ska utveckla i matematik
  • Använda olika matematiska räknemetoder ( skriftliga, överslag, huvudräkning )
  1. I huvudsak fungerande, viss anpassning
  2. Relativt väl, förhållandevis god anpassning
  3. Väl fungerande sätt, god anpassning
  • Formulera och lösa problem med hjälp av olika strategier och metoder
  1. Bidra till
  2. Formulera, efter någon bearbetning
  3. Formulera själv
  • Analysera, värdera och motivera beräkningar och metoder
  1. Bidra till, något förslag
  2. Ge något förslag på alternativ
  3. Ge flera förslag 
  • Föra och följa matematiska resonemang
  1. Enkla, till viss del underbyggda
  2. Utvecklade och relativt väl underbyggda
  3. Välutvecklade och väl underbyggda
  • Förstå olika begrepp och hur de hänger ihop
  1. Jag ska fortsätt att skriva här.
  • Att använda det matematiska språket ( skriftligt och muntligt )



Vi inleder läsåret med taluppfattning. 


Mål
  • Förståelse för tiosystemet. Ha koll på siffrans olika värde i olika positioner i talsystemet. Förståelse för prefixen kilo, deci och centi.
  • Kunna beräkna jämförpris i vardagssituationer.
  • Kunna multiplicera och dividera med positiva tal mindre än 1. T.ex  0,5 * 4     5/0,5
  • Förståelse för vad negativa tal är. 
  • Subtraktion och addition av negativa tal. T.ex (-5) - ( -5 )
  • Förståelse för begreppet potensform. 
Hur säker är du på multiplikationstabellen? Öva här

Har du förståelse för positionssystemet? Öva här

Uppgift 1

På vilka olika sätt kan man räkna ut?  a) 0,1 * 4  b) 0,5 * 50  c) 0,1 * 0,9 
Vilka sätt tycker du/ni är bättre/sämre? Redovisa era svar i kommentarrutan.





Uppgift 2

Spela fyra i rad ( multiplikationsspel på papper )







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lektion 1 " Uppstart "

Uppstart Välkomna tillbaka till ämnet matematik.  Idag mjukstartar vi med att dela ut material och sedan kolla igenom vilka områden som vi s...