Här följer en översiktlig beskrivning av vad vi kommer att arbeta med under läsåret. Arbetssätt ( praktiskt, räkna i boken, dator, muntligt etc.) och arbetsformer ( enskilt, parvis eller grupp etc ) lyfter vi till diskussion.
Varför lär vi oss matte? ( Punkter plockade från lgr 11 )
- Lång historia med bidrag från många kulturer
- Praktiska behov
- Människans nyfikenhet och lust att utforska matematiken
- Fatta välgrundade beslut i vardagslivet.
- Ge förutsättningar att delta i samhällets beslutsprocesser.
Krav på undervisningen ( plockat från lgr 11 )
- Visa matematikens olika användningsområden
- Utveckla intresse och tilltro till din förmåga
- Uppleva estetiska värden i mönster, former och samband
- Formulera och lösa problem
- Reflektera över/ värdera strategier, metoder, modeller och resultat
- Tolka, beskriva och formulera vardagliga matematiska situationer
- Utveckla förtrogenhet med grundläggande begrepp och metoder
- Använda digital teknik vid problem, beräkningar och för att presentera/tolka data
- Utveckla förmågan att argumentera logiskt och föra matematiska resonemang
- Utveckla förmågan att kommunicera med hjälp av det matematiska språket
- Studera historiska sammanhang där begrepp och metoder har utvecklats
Arbetsområden som ska bearbetas under läsåret 13/14
- Taluppfattning och talförståelse
- Geometri
- Algebra och ekvationer
- Procent med bråk
- Sannolikhet
- Matematiska samband
Förmågor som du ska utveckla i matematik
- Använda olika matematiska räknemetoder ( skriftliga, överslag, huvudräkning )
- I huvudsak fungerande, viss anpassning
- Relativt väl, förhållandevis god anpassning
- Väl fungerande sätt, god anpassning
- Formulera och lösa problem med hjälp av olika strategier och metoder
- Bidra till
- Formulera, efter någon bearbetning
- Formulera själv
- Analysera, värdera och motivera beräkningar och metoder
- Bidra till, något förslag
- Ge något förslag på alternativ
- Ge flera förslag
- Föra och följa matematiska resonemang
- Enkla, till viss del underbyggda
- Utvecklade och relativt väl underbyggda
- Välutvecklade och väl underbyggda
- Förstå olika begrepp och hur de hänger ihop
- Jag ska fortsätt att skriva här.
- Att använda det matematiska språket ( skriftligt och muntligt )
Vi inleder läsåret med taluppfattning.
Mål
- Förståelse för tiosystemet. Ha koll på siffrans olika värde i olika positioner i talsystemet. Förståelse för prefixen kilo, deci och centi.
- Kunna beräkna jämförpris i vardagssituationer.
- Kunna multiplicera och dividera med positiva tal mindre än 1. T.ex 0,5 * 4 5/0,5
- Förståelse för vad negativa tal är.
- Subtraktion och addition av negativa tal. T.ex (-5) - ( -5 )
- Förståelse för begreppet potensform.
Hur säker är du på multiplikationstabellen? Öva här
Har du förståelse för positionssystemet? Öva här
Uppgift 1
Har du förståelse för positionssystemet? Öva här
Uppgift 1
På vilka olika sätt kan man räkna ut? a) 0,1 * 4 b) 0,5 * 50 c) 0,1 * 0,9
Vilka sätt tycker du/ni är bättre/sämre? Redovisa era svar i kommentarrutan.
Uppgift 2
Spela fyra i rad ( multiplikationsspel på papper )
Uppgift 2
Spela fyra i rad ( multiplikationsspel på papper )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar