Förmågor
- använda och analysera begrepp.
- använda uttrycksformer för att samtala om och dra slutsatser.
Centralt innehåll
- algebraiska uttryck i situationer som du kan göra kopplingar till.
- algebraiska uttryck i situationer som du kan göra kopplingar till.
1.Hur kan vi få fram antalet plattor/prickar i figur 5 och 6 ?
2.Hur kan vi få fram antalet plattor/prickar i figur n ?
Strategier och metoder
- Första figuren skrivs på matematikspråk n = 1
- Andra figuren skrivs på matematikspråk n = 2 och så vidare.
- Mönsterutveckling: Antalet prickar ökar hela tiden med 3. Det kan liknas vid
- 3:ans multiplikationstabell. Då kan du börja med att skriva n x 3. Det betyder att för varje figurnummer ska det finnas tre gånger så många prickar.
- Använd din fantasi och tänk dig figur n = 0. Hur många prickar finns det där ?
- I figur 0 hittar du starttalet
- Nu kan du beskriva mönstret generellt: Antal prickar = n x 3 + 2
- På matematikspråk så ser det ut så här: Antal prickar = 3n + 2
Strategier och metoder
- Första figuren skrivs på matematikspråk n = 1
- Andra figuren skrivs på matematikspråk n = 2 och så vidare.
- Mönstret för antalet vita plattor : Antalet vita plattor ökar hela tiden med 4. Det kan liknas vid 4:ans multiplikationstabell.
- Då kan du börja med att skriva n x 4. Det betyder att för varje figurnummer ska det finnas fyra gånger så många vita plattor.
- I figur 0 hittar du starttalet. Hur många vita plattor i figur 0 ? Eftersom det finns fyra i figur 0 så betyder det att det inte finns några vita plattor i figur 0.
- Starttalet är därför 0
- Nu kan vi beskriva mönsterutvecklingen: Antal vita plattor = n x 4 + 0
- På matematikspråk skriver vi: Antal vita plattor = 4n
- Mönstret för antalet svarta plattor : Antalet svarta plattor ökar inte på samma sätt som tidigare. Antalet svarta plattor bildar kvadrater.
- Vi ska börja med att förenkla uppgiften något. Vi bestämmer att figur nr.2 är nr 1 och så vidare. Vi minskar alltså figurnumret med 1.
- Antal svarta plattor i figur 1 blir då 1. I figur 2 är det 4 och i figur 3 är det 9. 1, 4 och 9 kallas för kvadrattal. 1 x 1 = 1 2 x 2 = 4 3 x 3 = 9
- För varje figurnr som vi ökar ett steg så blir antalet svarta plattor kvadraten på figurens nummer
- Antalet svarta plattor i figur 0 = 0 eftersom 0 x 0 = 0
- Antalet svarta plattor = n i kvadrat
- Antal svarta plattor i originalmönstret blir då ( n-1 ) i kvadrat
- Mönstret för totala antalet plattor : Antalet plattor ökar inte på samma sätt som tidigare. Antalet plattor bildar kvadrater.
- Vi ska börja med att förenkla uppgiften något. Vi bestämmer att figur nr.1 är nr 2 och så vidare. Vi ökar alltså figurnumret med 1.
- Antal plattor i figur 2 blir då 4. I figur 3 är det 9 och i figur 4 är det 16. 4, 9 och 16 kallas för kvadrattal. 2 x 2 = 4 3 x 3 = 9 4 x 4 = 16
- För varje figurnummer som vi ökar ett steg så blir antalet plattor kvadraten på figurens nummer
- Antalet svarta plattor i figur 0 = 0 eftersom 0 x 0 = 0
- Antalet plattor = n i kvadrat
- Antal plattor i originalmönstret blir då ( n+1 ) i kvadrat
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar