http://www.bollnas.se/grundskola/images/stories/Statistikak8Egenundersokning.pdf
Exempelvis
När du ställer en fråga som börjar med " Hur många ......... ? " så kommer du att få ett antal.
Stolpdiagram används för att redovisa resultatet vid sådana frågor.
Arbetsgång för stolpdiagram
Exempelvis
När du ställer en fråga som börjar med " Hur många ......... ? " så kommer du att få ett antal.
Stolpdiagram används för att redovisa resultatet vid sådana frågor.
Arbetsgång för stolpdiagram
- Formulera en fråga som börjar med " Hur många ......... ? "
- Gör en tabell med tre kolumner och exempelvis tio rader. Antal rader beror på hur många olika svarsalternativ som du får.
- Sätt ut rubriker överst vid varje kolumn.
- Exempel på tabell
- Genomför undersökning och redovisa resultatet i tabellen.
Arbetsgång för cirkeldiagram. Använd gärna filmerna som visar hur du ska göra.
- Ta fram dina värden för relativ frekvens.
- Du ska nu beräkna antal grader för varje svarsalternativ. Ett varv på cirkeln är 360 grader. Exempel: Om du t.ex. har fått 10 % som svarat 2 glassar så motsvarar det 10 % av 360 grader. 1 % av 360 = 3, 6 . Rita ut ett område i cirkeln som motsvarar 36 grader.
- Rita ut varje cirkelsektor ( storleken för varje svarsalternativ ). Om du vill repetera hur du använder gradskivan så kan du se på en av filmerna som handlar om det.
Rita cirkeldiagram med hjälp av gradskiva
Hur använder vi gradskivan
Frekvens och relativ frekvens
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar