Hej alla i 8D ...
och välkomna till skolan !
Placering i klassrummet. Ni får placeringar av mig. Vi kommer att använda sal 30, 33 och 41.
Har ni penna och sudd ?
Utdelning räknehäfte.
Vi ska börja med att storleksordna bråk. Att storleksordna betyder att du ska sortera bråken och sedan ställa upp dem från det minsta till det största.
Storleksordna bråk, börja med det minsta. Fundera först själv fem minuter och sedan samtalar du med din bänkkamrat.
A ) 1 / 3 1 / 8 1 / 2 ( Alla bråk har samma täljare )
B ) 3 / 5 3 / 6 3 / 10 ( Alla bråk har samma täljare )
Nu ska vi fortsätta att storleksordna bråk som har olika nämnare och täljare. På vilka olika sätt kan ni jämföra storleken av två bråk ? Försök att komma på så många olika sätt som möjligt !
A ) 1 / 2 4 / 8 2 / 4
B ) 2 / 3 5 / 6 8 / 12
C ) 3 / 8 4 / 7 2 / 3
Hur löste ni uppgiften ? Vilka olika sätt kan du använda ? Försök komma på så många som möjligt.
Vilka bråk har samma värde ? Använd kunskaper från övningen ovanför.
3 / 8 5 / 6 5 / 10 10 / 12 6 / 12 6 / 16
Praktisk övning.
Ni ska få två små lappar där jag vill att ni skriver två olika bråkuttryck som har samma värde. Skriv ett bråk på varje lapp. När du skrivit upp dem så lämnar du in lapparna till mig.
Jag blandar och delar ut era lappar. Alla i klassen är med och ni ska arbeta parvis. Ni får ut två lappar per par. Uppgiften är att leta efter ett par som har en bråklapp med samma värde som ni har. Spelet är slut när ni lyckats hitta ett bråk som hör ihop med ert.
Öva mer i QUIZ ! Arbeta med upgifterna tills du känner dig säker !
http://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=omvandla-brk-till-tiondelar-och-hundradelar
och välkomna till skolan !
Placering i klassrummet. Ni får placeringar av mig. Vi kommer att använda sal 30, 33 och 41.
Har ni penna och sudd ?
Utdelning räknehäfte.
Vi ska börja med att storleksordna bråk. Att storleksordna betyder att du ska sortera bråken och sedan ställa upp dem från det minsta till det största.
Storleksordna bråk, börja med det minsta. Fundera först själv fem minuter och sedan samtalar du med din bänkkamrat.
A ) 1 / 3 1 / 8 1 / 2 ( Alla bråk har samma täljare )
B ) 3 / 5 3 / 6 3 / 10 ( Alla bråk har samma täljare )
Nu ska vi fortsätta att storleksordna bråk som har olika nämnare och täljare. På vilka olika sätt kan ni jämföra storleken av två bråk ? Försök att komma på så många olika sätt som möjligt !
A ) 1 / 2 4 / 8 2 / 4
B ) 2 / 3 5 / 6 8 / 12
C ) 3 / 8 4 / 7 2 / 3
Hur löste ni uppgiften ? Vilka olika sätt kan du använda ? Försök komma på så många som möjligt.
Vilka bråk har samma värde ? Använd kunskaper från övningen ovanför.
3 / 8 5 / 6 5 / 10 10 / 12 6 / 12 6 / 16
Praktisk övning.
Ni ska få två små lappar där jag vill att ni skriver två olika bråkuttryck som har samma värde. Skriv ett bråk på varje lapp. När du skrivit upp dem så lämnar du in lapparna till mig.
Jag blandar och delar ut era lappar. Alla i klassen är med och ni ska arbeta parvis. Ni får ut två lappar per par. Uppgiften är att leta efter ett par som har en bråklapp med samma värde som ni har. Spelet är slut när ni lyckats hitta ett bråk som hör ihop med ert.
Öva mer i QUIZ ! Arbeta med upgifterna tills du känner dig säker !
http://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=omvandla-brk-till-tiondelar-och-hundradelar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar