Vi ska arbeta gemensamt med två mönster från boken.
Mål:
Lösa uppgiften med hjälp av ett koordinatsystem.
Uppgift 3042
Använd koordinatsystemet och markera de punkter som visar antalet stickor för varje figur.
Exempel: Figur 1 har 4 stickor. Markera punkten som både visar 1 på figurens nummer och 4 på antalet stickor.
a) Hur många stickor har figur 4. Använd koordinatsystemet.
b) Hur många stickor har figur 5
c) Hur många stickor har figur 10
d) Hur många stickor har figur 0 ?
När du ska skriva en formel som beskriver mönsterutvecklingen så måste du veta två saker.
e) Skriv en formel som visar på sambandet mellan antal stickor och figurens nummer.
Parvis arbete.
Gör en egen mönsteruppgift.
Mål:
Lösa uppgiften med hjälp av ett koordinatsystem.
Uppgift 3042
Använd koordinatsystemet och markera de punkter som visar antalet stickor för varje figur.
Exempel: Figur 1 har 4 stickor. Markera punkten som både visar 1 på figurens nummer och 4 på antalet stickor.
a) Hur många stickor har figur 4. Använd koordinatsystemet.
b) Hur många stickor har figur 5
c) Hur många stickor har figur 10
d) Hur många stickor har figur 0 ?
När du ska skriva en formel som beskriver mönsterutvecklingen så måste du veta två saker.
- Hur många stickor i figur 0
- Hur stor ökning har du ?
e) Skriv en formel som visar på sambandet mellan antal stickor och figurens nummer.
Parvis arbete.
Gör en egen mönsteruppgift.
- Bygg upp ett mönster där skillnaden mellan figurerna är konstant
- Pricka in tre punkter i ett diagram
- Hur många finns det i figur 0
- Hur stor är skillnaden mellan varje figur ?
- Bygg en formel
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar