söndag 2 februari 2014

Det hela? Problemlösning.






Man har frågat ett antal personer om de planerar att åka skidor på sportlovet.

a)  Hur många tillfrågades om 45 st svarade ja? ( två varianter: om 30 svarade nej eller om 21 st svarade kanske )

b) Hur många personer fyller de andra sektorerna?

Vilka strategier och metoder tror du att vi kan använda ?


  • Gissa och pröva
  • Logiskt resonemang
  • Rita bilder
  • Räkna ut hur många personer det går på en procent.
  • Andel x helhet = del   ( utgå från en metod som jag känner till )
  • Om Andel = del / helhet så är helhet = del / andel    ( Använd en " svt - triangel " ) 





Nivå 1
Jag köper en väska för hälften av månadspengen och går sedan och köper en tröja för 50% av det som är kvar. Nu finns det 50 kr kvar i plånboken. Hur mycket fick jag i månadspeng?

Nivå 2
Jag köper en väska för hälften av månadspengen och går sedan och köper ett par strumpor för 25 % av det som är kvar. Nu finns det 60 kr kvar i plånboken. Hur mycket fick jag i månadspeng?

Filmad genomgång av nivå 1-2 , klicka här!

Nivå 3
Jag köper en väska för en fjärdedel av månadspengen och går sedan och köper en tröja för 50% av det som är kvar.
Till sist njuter jag av en glass  för en tredjedel av pengarna som är kvar efter mina två inköp.
Nu finns det 40 kr kvar i min plånbok.
Hur mycket fick jag i månadspeng?


Nivå 4

Jag köper en väska för en tredjedel av månadspengen och går sedan och
köper en tröja för 40% av det som är kvar.
Till sist njuter jag av en glass för en tiondel av pengarna som är kvar efter mina två
inköp.
Nu finns det 216 kr i min plånbok.
Hur mycket fick jag i månadspeng?


2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hur ser uträkningen ut på uppgift nummer 4?

    SvaraRadera

Lektion 1 " Uppstart "

Uppstart Välkomna tillbaka till ämnet matematik.  Idag mjukstartar vi med att dela ut material och sedan kolla igenom vilka områden som vi s...