söndag 11 oktober 2015

Kan du beskriva mönster ?

Förmågor
  • använda och analysera begrepp.
  • använda uttrycksformer för att samtala om och dra slutsatser.
Centralt innehåll
  • algebraiska uttryck i situationer som du kan göra kopplingar till.


1.Hur kan vi få fram antalet plattor/prickar i figur 5 och 6 ?


2.Hur kan vi få fram antalet plattor/prickar i figur n ?



Strategier och metoder 

  • Första figuren skrivs på matematikspråk n = 1

  • Andra figuren skrivs på matematikspråk n = 2     och så vidare.

  • Mönsterutveckling: Antalet prickar ökar hela tiden med 3. Det kan liknas vid 

  • 3:ans multiplikationstabell. Då kan du börja med att skriva n x 3. Det betyder att för varje figurnummer ska det finnas tre gånger så många prickar.

  • Använd din fantasi och tänk dig figur n = 0. Hur många prickar finns det där ?

  • I figur 0  hittar du starttalet

  • Nu kan du beskriva mönstret generellt: Antal prickar = n x 3 + 2

  • På matematikspråk så ser det ut så här: Antal prickar = 3n + 2




Strategier och metoder 

  • Första figuren skrivs på matematikspråk n = 1

  • Andra figuren skrivs på matematikspråk n = 2     och så vidare.

  • Mönstret för antalet vita plattor : Antalet vita plattor ökar hela tiden med 4. Det kan liknas vid 4:ans multiplikationstabell.

  • Då kan du börja med att skriva n x 4. Det betyder att för varje figurnummer ska det finnas fyra gånger så många vita plattor.

  • I figur 0  hittar du starttalet. Hur många vita plattor i figur 0 ? Eftersom det finns fyra i figur 0 så betyder det att det inte finns några vita plattor i figur 0.

  • Starttalet är därför 0

  • Nu kan vi beskriva mönsterutvecklingen: Antal vita plattor = n x 4 + 0

  • På matematikspråk skriver vi: Antal vita plattor = 4n

  • Mönstret för antalet svarta plattor : Antalet svarta plattor ökar inte på samma sätt som tidigare. Antalet svarta plattor bildar kvadrater. 

  • Vi ska börja med att förenkla uppgiften något. Vi bestämmer att figur nr.2 är nr 1 och så vidare. Vi minskar alltså figurnumret med 1.

  • Antal svarta plattor i figur 1 blir då 1. I figur 2 är det 4 och i figur 3 är det 9. 1, 4 och 9  kallas för kvadrattal. 1 x 1 = 1      2 x 2 = 4     3 x 3 = 9  


  • För varje figurnr  som vi ökar ett steg så blir antalet svarta plattor kvadraten på figurens nummer

  • Antalet svarta plattor i figur 0 = 0  eftersom 0 x 0 = 0

  • Antalet svarta plattor = n i kvadrat

  • Antal svarta plattor i originalmönstret blir då   ( n-1 ) i kvadrat
  • Mönstret för totala antalet plattor : Antalet  plattor ökar inte på samma sätt som tidigare. Antalet  plattor bildar kvadrater. 

  • Vi ska börja med att förenkla uppgiften något. Vi bestämmer att figur nr.1 är nr 2 och så vidare. Vi ökar alltså figurnumret med 1.

  • Antal  plattor i figur 2 blir då 4. I figur 3 är det 9 och i figur 4 är det 16.  4, 9 och 16  kallas för kvadrattal. 2 x 2 = 4    3 x 3 = 9   4 x 4 = 16


  • För varje figurnummer  som vi ökar ett steg så blir antalet  plattor kvadraten på figurens nummer

  • Antalet svarta plattor i figur 0 = 0  eftersom 0 x 0 = 0

  • Antalet plattor = n i kvadrat

  • Antal  plattor i originalmönstret blir då   ( n+1 ) i kvadrat

Exempel på mönsterutveckling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lektion 1 " Uppstart "

Uppstart Välkomna tillbaka till ämnet matematik.  Idag mjukstartar vi med att dela ut material och sedan kolla igenom vilka områden som vi s...